четвер, 23 листопада 2017 р.

Вправи для розвитку пам'яті



  Вправи для розвитку слухової пам’яті

„Додай слово”

Гра проводиться з групою дітей за методом снігової кулі. Одна дитина називає який-небудь предмет. Друга повторює назване слово і добавляє яке-небудь своє. Третя дитина повторює два слова і називає третє і т. д. Цю гру необхідно проводити частіше. Од разу до разу буде збільшуватися кількість слів, які запам'ятовують діти, тобто буде збільшуватися об'єм пам'яті.

Азбука морзе

Ведучий  пропонує дітям проплескати ритм, який він простукає олівцем. Ритмічні фрази повинні бути короткими і ясними по своїй структурі. Вправу потрібно виконувати з невеликою групою учнів (4-5 чоловік). Решта учнів уважно слідкують за правильністю виконання завдання.

„Буріме”

Дитині пропонують скласти вірша. А для цього спочатку треба дібрати пари слів, що римуються. Психолог говорить слово (наприклад олівець), учень підбирає риму (скажімо малювець). Потім називає своє слово (сонце), дорослий добирає риму (віконце). Дібрані пари слів лягають у коротенький віршик. Щоб його скласти, треба запам'ятати вигадані слова. Поступово кількість пар слів збільшується.

„Придумуємо казку”

З дітьми домовляються про те, що буде складатися казка на певну тему за планом (план готує психолог заздалегідь). Через 2-3 хвилини кожен розповідає свою коротеньку казку. Варіанти обговорюються й оцінюються. Найвищу оцінку отримує оповідач, який склав казку найближче до плану.

„Слова, що починаються з однієї букви”

Ведучий читає невеликий текст, а кожен учнень повинен  стежити за словами, що починаються з однієї визначеної букви. Він має запам'ятати 5-7 таких слів у тому порядку, в якому він їх почув, і по закінченні читання в такому самому порядку їх записати.

Під час вторинного читання розповіді перевіряється правильність виконання завдання.

  Вправи для розвитку образної, зорової пам'яті

                                                                        „Запам'ятай картинки”

Добираються 10-15 предметних картинок. Діти розглядають картинки 1-2 хвилини, а потім по черзі називають, що запам'ятали. Виграє той, хто останнім назве предмет.

„Море хвилюється”

Ведучий пропонує дітям стати у певну позу відповідно до теми, діти відтворюють її протягом 1-2 хвилин. Ведучий уважно розглядає ці „живі скульптури”, далі діти повертаються у вихідне положення. Ведучий повторює їхні пози з максимальною точністю.

„Запам'ятай і намалюй”

Показати дітям аркуш, на якому зображені 9 різних фігур та їх комбінацій: трикутник в колі, хрестик у квадраті й т.д. Запропонувати роздивитись їх і запам'ятати. Потім прибрати цей аркуш і показати інший з зображенням 15 фігур. Запропонувати впізнати серед них знайомі, замалювати їх на аркуші. Перемагає той, хто замалює більше фігур із 9 бачених раніше.

„Що змінилося?”

Ця гра дає можливість розвивати мнемічний спосіб „повторення”. Для  гри можна використати самих учнів  або реальні предмети.

Розкладіть на столі 10 предметів, які не пов'язані між собою за змістом і які неможливо згрупувати: гребінець, книгу, кубик від конструктора, значок, ложку. Запропонуйте дитині уважно роздивитися їх протягом 2-3 хвилин, і запам'ятати, що де лежить. Потім дитина виходить за двері, а ви міняєте місцями дві-три пари предметів, а потім запитуєте: „Що змінилося?”

Інший варіант: діти стають у шеренгу, а один учень повинен запам’ятати їх зовнішній вигляд. Потім він виходить за двері, а учні, щось змінюють у своєму зовнішньому вигляді (зачіску, міняються одягом, аксесуарами). Той, хто водить повинен відгадати, що змінилося.

Матриці для фігур”

Для проведення гри необхідно підготувати матрицю 3х3 клітини. У клітинах необхідно намалювати  різні геометричні фігури.

Демонструємо матрицю з фігурами протягом 20 секунд. Дитина повинна запам'ятати, які в ній фігури і в яких клітинках вони розміщені. І після того, як матриця прибирається, учень повинен зобразити на аркуші точну її копію.

Гру необхідно поступово ускладнювати. Для цього можна збільшити розмір матриці (до 5х5 і більше) і кількість фігур, зображених в ній (до 10-15 ). Складність завдання буде також збільшуватись, якщо ускладнювати зображення самих фігур і зменшувати час пред'явлення матриці

„Шахи”

Необхідно намалювати на картоні „шахове поле” на кожного гравця. В ролі фігур будуть виступати ґудзики. Необхідно мати два однакових набори, бажано, щоб вони були великого розміру й „різнокольорові”. Грають двоє. Один розставляє ґудзики на клітинках поля, другий гравець уважно роздивляється на протязі 30 с.-1хв., потім накривають аркушем, і він повинен відтворити на своєму полі розміщення ґудзиків. Спочатку краще брати невелику кількість - 7-8, а потім поступово збільшувати.

 

  Вправи для розвитку словесно-логічної пам'яті

„Підбери картинку до слова”

З цієї гри можна починати навчання мнемічному прийому „змістове співвідношення”.

Для гри потрібно 8 картинок з зображенням предметів, пов'язаних за змістом зі словами (предмети: трактор, сонце, олівець, груша, дерево, якір, квітка, портфель; слова: колесо, лампа, гумка, яблуко, ліс, корабель, клумба, книга). Психолог послідовно називаєте слова й пропонуєте дитині самостійно підібрати до кожного слова картинку, схожу з ним по смислу. Після цього картинки накриваються і знову послідовно зачитуються слова. Учень повинен пригадати, яку картинку він підібрав до цього слова.

Опиши предмет”

Учень повинен вибрати який предмет із запропонованих та уважно оглянути протягом 30 секунд. Після цього, заплющивши очі, спробувати якомога точніше уявити його. Якщо деякі деталі не уявляються чітко, необхідно поглянути на предмет знову, а потім, заплющивши очі, уявити їх і т. д. - до повного відтворення предмета. Зайнявшись іншою діяльністю, через 20 - 30 хвилин спробувати описати предмет, не дивлячись на нього.


Асоціативний зв'язок

Дітям пропонують сісти зручно та закрити очі. Психолог читає слова, а діти повинні  запам’ятати їх попарно, використовуючи асоціативний зв’язок. Наприклад,

Сир – щітка
Яблуко – телефон
Вода – книга
Вітряк – пісок
Цеглина – зебра
Дерево – ніж
Квітка – паркан
Ваза – голка
Поле – стілець
Корабель – обід.
Потім психолог зачитує перше слова, а учні записують друге. Перевіряється кількість помилок.


Немає коментарів:

Дописати коментар